torsdag, april 18, 2024

8.januar
Vi stiller spørsmålet da Norges Basketballforbund(NBBF) har lagt fram en merkevarerapport eller riktigere et utvalg har gjort dette.
I denne rapporten kan en få inntrykk av at norsk basket stort sett drives av personer som er opptatt av å se over gjerdet og
ødelegge for naboen enn å fremme egen organisasjon.
Det hevdes også at personer med lang fartstid i basket kan være lite samarbeidsvillige og introverte.
Men det sies også mye pent om organisasjonen som norsk basket er så kanskje hver og en bør ta seg tid til å lese utvalgets rapport ?
Dere finner lenken til den lenger ned på siden.
I Fyllingen er det sentrale medlemmer med lang fartstid og erfaring og det er foreldre med som har fått sitt første bekjentskap med norsk
idrett gjennom klubben som stadig vokser og kunne melde inn at i 2014 hadde det vært 141 med i klubben.

For undertegnede er der en del forhold som jeg vil trekke fram ved rapporten.

Det påstås det er for vanskelig å komme inn i basketsporten
Her kjenner jeg ikke organisasjonen igjen da basketen vitterlig har seilt under flagget inkluderende på alle plan. Så også i Fyllingen.
Det er riktig at regelverket endres for mye fra deltakelse i Easy basket til ordinært seriespill for klassen U13 og videre.
Men NBBF skal ha ros for å ha  satt igang med Easy Basket som etterlever en lettere inngang i sporten enn det det var og for å ha
fokus på å gjøre endringer videre for å gjøre overgangen til vanlig seriespill smidigere og lettere forståelig.

Forslag om å svekke organisasjonen
Det hevdes i utvalgets rapport at organisasjonen er preget av lite lojalitet og at det er for dårlig samhandling mellom regionene og den
sentrale ledelse. Det foreslås at oppgaver skal legges ut og bort fra organisasjonen og det får en til å tenke på anarkistiske tilstander. 

For innadrettet organisasjon
Det trekkes fram kompliserte regler, rutiner for dommerbetaling og føring av kampskjema samt resultatrapportering som gjør organisasjonen vanskelig tilgjengelig for nykommere og en tumleplass for de med erfaring fra basket.
For alle som har vært borti andre organisasjoner finner en de samme forhold, men mens basketen kommer til duk og dekket bord når det gjelder å ha kampledere er dette ikke gitt i andre idretter. I fotball for eksempel er dette et klubbansvar stort sett i alle serier og grunnlag for mye opphisselse fra foreldre og andre tilskuere som flere enn en gang får servert lite nøytrale kampledere.
Kampskjemaene i Easy basket er glimrende i den forstand at alle greier å fylle de ut rett og de er med det en grei start på mer læring i forhold til kampskjemaene som benyttes når man kommer over på U13 nivå og videre. Det handler om en utvikling som alle må kunne greie og organisere seg gjennom uten nødvendigvis å ha de store basketkunnskapene.
Igjen et bomskudd.

Forsømt markedsarbeid
Utvalget treffer spikeren på hodet når det foreslås ansettelse av markedsarbeider(e) og samtidig bommer de totalt. For andre steder i rapporten trekkes det fram at organisasjonen er overorganisert før en altså vil organisere organisasjonen enda mer !!!!

Å be for sin syke mor ?
Samtidig som jeg leste rapporten med åpent sinn snek det seg inn en ekkel følelse av at her var det noe som skurret. At utvalget trekker fram en tjeneste som
en av utvalgets medlemmer er med og eier og som forsøkes solgt til klubbene i norsk basket sier litt om grunnheten i utvalgets rapport
og i hvor stor grad en skal ta denne på alvor. Bball skrytes det av i utvalgets rapport og ved flere anledninger trekkes dette dataverktøyet fram som saliggjørende og effektiviserende for norsk basket. Men er dette programmet det ? Det har ikke imponert meg og nettopp at en av utvalgets medlemmer, Fredrik Hannestad, er med på eiersiden i dette dataverktøyet som en forsøker å selge både til klubber, enkeltpersoner og organisasjoner gir  hele rapporten  en flau smak.

Så nå får den enkelte gyve løs på lesningen av rapporten slik at flere kan ha en mening om den.

http://www.basket.no/nyheter/Sider/Merkevareutvalgets-rapport-klar.aspx

Stein Håkon Nes

0 Comments

Leave a Comment

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hopp til verktøylinje